Rawatan Alternatif Mahsuri

Monday, March 2, 2009

Zat Penting Untuk Otak

Otak memerlukan khasiat yang mencukupi untuk berkembang baik dan otak perlu dijaga kerana ia adalah organ yang paling penting untuk manusia.Namun begitu adakah anda tahu apa zat atau khasiat yang cukup diperlukan oleh otak?

1)Protein - protein membolehkan otak menghasilkan bahan-bahan neurotranemitter untuk membolehkan sel otak menghantar maklumat dari satu sel ke sel yang lain.Dari protein juga terhasil enzim-enzim untuk berbagai fungsi sel.

2)Lemak - Melalui lemaklah tubuh badan kita dapat memperolehi bahan-bahan asas untuk membina mambran sel.Jika lemah dinding sel maka lemahlah sel otak.

3)Glukosa - Glukosa adalah sumber tenaga yang terpenting untuk membolehkan otak berfungsi dan glukosa diperolehi dari kaborhidrat.

4)Garam Galian - Garam galian sperti magnesium,kalsium sodium,potassium dan selenium penting untuk sel berhubung antara satu sama lain dengan sempurna.Ia juga membantu dalam fungsi enzim.

5)Vitamin - Penting untuk menghasilkan bahan penting untuk otak dan ia berperanan untuk mempertahankan oksigen dalam otak.

No comments: